• Home
  • Over deze site
  • Interessante sites
  • Zoek in GroenGelinkt
      • Back
      • Zoek leermaterialen
      • Zoek activiteiten
      • Zoek organisaties
      • Zoek locaties
      • Zoek achtergrondinformatie
  • Nieuwsarchief
  • Contact

Activiteiten

Boswachterswerkweek

Details
Categorie: Activiteiten
Hits: 135
  • basisonderwijs
  • beleven
  • bomenzagen
  • bos
  • bosbeheer
  • bovenbouw
  • dieren
  • ervaren
  • groep7
  • groep8
  • kamp
  • kerndoel39
  • kerndoel40
  • kerndoel44
  • kerndoel47
  • kerndoel50
  • kringloop
  • natuurbeleving
  • natuuronderwijs
  • natuurwerkweek
  • ontdekken
  • overnachting
  • planten
  • schoolkamp
  • werkweek
  • Organisatie: Veldwerk Nederland
  • Website: Website bezoeken
Inleiding In de Boswachtersweek worden de kinderen volledig ondergedompeld in de natuur. Ze ervaren, beleven en ontdekken het bos en leren de kringloop van de voedingsstoffen kennen. Doelen - Leerlingen leren de kringloop van voedingsstoffen in het bos kennen. - Leerlingen onderzoeken de vier hoofdonderdelen van de kringloop: groei (planten), consumptie (eten en gegeten worden), reductie (afbraak door beestjes, schimmels) en de bodem. - De leerlingen kunnen diverse natuurbeheerwerkzaamheden uitvoeren, zoals bomen zagen. - De leerlingen kunnen zelfstandig een natuuronderzoek opzetten en uitvoeren. - De leerlingen kunnen werken met verschillende onderzoeksmaterialen. Doelgroep Leerlingen groep (6) 7-8 Opzet Het programma bestaat uit: - voorbereiding op school; - vierdaagse werkweek op Het Woldhuis. Programma Het programma start op Het Woldhuis in Apeldoorn met een verkenningstocht over het landgoed, Het Woudhuis. Daarbij komen de leerlingen in contact met verschillende natuur- en cultuurhistorische elementen van het landgoed. ’s Avonds volgt een interactief verhaal en maken de kinderen een nachtwandeling om het bos ’s nachts te ontdekken. De tweede dag helpen de kinderen mee met het natuurbeheer aan het landgoed. Ze kunnen slootje baggeren, vogelkers trekken, paden vrijmaken of bomen zagen. De volgende dag staat de ochtend in het teken van onderzoeken van de natuur waarbij de kinderen in circuitvorm, het planten- en dierenleven, de bodem en het bijvoorbeeld het waterleven bekijken. De kringloop van voedingsstoffen staat daarbij centraal. De middag van de derde dag vult de school zelf in met bijvoorbeeld sportactiviteiten of het bouwen van hutten. De vierde dag voeren de kinderen (in groepjes) hun eigen onderzoek uit en tonen de resultaten in een tentoonstelling aan de rest van de groep.
  • Kosten: Geen
  • Omschrijving kosten/auteursrechten: prijs op aanvraag

Werkweek CSI Het Woldhuis

Details
Categorie: Activiteiten
Hits: 140
  • basisonderwijs
  • bodemdieren
  • bovenbouw
  • dieren
  • duurzaamgedrag
  • duurzaamheid
  • gedrag
  • kerndoel39
  • kerndoel40
  • kerndoel47
  • logeren
  • milieuvriendelijk
  • muizen
  • natuurwerkweek
  • omgeving
  • onderzoek
  • planten
  • relaties
  • schedel
  • schoolkamp
  • vogels.
  • waterdieren
  • werkweek
  • Organisatie: Veldwerk Nederland
  • Website: Website bezoeken
Inleiding Er is een schedel gevonden in het bos bij Het Woldhuis. Aan de kinderen de vraag om op de lossen wat er gebeurd is. Van wie of wat is de schedel en wie heeft de ‘moord’ gepleegd. In deze themawerkweek doen de kinderen divers natuuronderzoek om er op die manier achter te komen wat er gebeurd kan zijn met het dier dat is overleden. Doelen - De leerlingen kunnen kenmerkende elementen van dieren beschrijven. - De leerlingen leren hoe ze een vereenvoudigde kaart moeten maken. - De leerlingen leren bodemdieren kennen en leren wat hun functie in de natuur is. - De leerlingen maken kennis met de verschillende lagen in de bodem. - De leerlingen komen actief in aanraking met het begrip voedselketen. - De leerlingen voeren natuuronderzoeken uit. - De leerlingen kunnen hun mening over/ beeld van een omgeving uiten in de vorm van een tentoonstelling of presentatie. Doelgroep Leerlingen groep 7-8 Opzet Het programma bestaat uit: -introductie op school in de vorm van een filmpje of brief; - vierdaagse werkweek op Het Woldhuis in Apeldoorn. Programma De kinderen ontvangen een brief of filmpje op school. Daarin wordt duidelijk dat de medewerkers van Het Woldhuis behoefte hebben aan hulp van de kinderen bij het zoeken naar het beest dat is overleden en de dader die verantwoordelijk is voor de dood. De kern van het programma vindt plaats op Het Woldhuis in Apeldoorn. Ze starten met een verkenningstocht in het huis en over het landgoed van Het Woldhuis. Ze verkennen de Crime Scene en zoeken naar sporen in het landschap. ’s Avonds spelen ze een dieren levend stratego waarbij ze kennismaken met het begrip voedselketen. Op dag twee onderzoeken de kinderen de kenmerken van de gevonden schedel en maken ze kennis met de begrippen kringloop en voedselketen. ’s Middag voeren ze onderzoek uit naar de aanwezige bodemdieren, waterdieren, muizen, vogels en schimmels in de omgeving van de Crime Scene. ’s Avonds vindt er in het huis en op het landgoed levend Cluedo plaats. Op de derde dag doen de kinderen onderzoek aan de bodem en maken ze een compositietekening. Daarna krijgen ze een rechercheurtraining waarbij sport en spel voorop staan. De laatste dag staat in het teken van de reconstructie en wordt afgesloten met een zelfgemaakte maaltijd uit de natuur. Werkweek CSI het Woldhuis Hét Kennis- en Praktijkcentrum voor natuureducatie Kerndoelen Mondeling taalonderwijs Kerndoel 3: De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren. Oriëntatie op jezelf en de wereld Mens en samenleving Kerndoel 39: De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. Natuur en techniek Kerndoel 40: De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving. Ruimte Kerndoel 47: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik. Daarnaast wordt er door de uiteenlopende werkvormen in het programma aandacht besteed aan diverse leergebiedoverstijgende doelen: - uitdrukken van gedachten en gevoelens; - respectvol luisteren naar en kritiseren van anderen; - verwerven en verwerken van informatie; - ontwikkelen van zelfvertrouwen; - respectvol en verantwoordelijk omgaan met elkaar; - zorg voor en waardering van de leefomgeving.
  • Kosten: Geen
  • Omschrijving kosten/auteursrechten: prijs op aanvraag

Amnesty International

Details
Categorie: Activiteiten
Hits: 142
  • actie
  • d8sprojectweek
  • discriminatie
  • gastdocenten
  • gastles
  • kinderrechten
  • lesmateriaal
  • mensenrechten
  • mensenrechteneducatie
  • vrijheid van meningsuiting
  • vrijwilligers
  • Organisatie: Amnesty International
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs, Voortgezet onderwijs
  • Thema's: Burgerschap
  • Soort activiteit: Gastles
  • Website: Website bezoeken
Naast het lesmateriaal dat u zelf kosteloos kunt aanvragen, heeft Amnesty ook een groot aantal gastdocenten, verspreid over Nederland. Een gastdocent komt graag kosteloos een les geven over kinderrechten, mensenrechten en thema's als discriminatie of vrijheid van meningsuiting, afhankelijk van de leeftijd van uw leerlingen. De gastlessen zijn prima te integreren in uw projectweek, themadag, brede maatschappelijke stage of als afsluiting voor de schoolvakanties. Ook passen de lessen goed in thema's als burgerschapsvorming en millenium doelen. De gastles moet minimaal 4 weken van tevoren worden aangevraagd.
  • Werkvormen: creativiteit, discussiëren, materialen en middelen inzetten, spel
  • Toegankelijheidsrestricties: niet geschikt bij blindheid
  • E-mail: gastles@amnesty.nl
  • Telefoon: 020-6264436
  • Kosten: Geen

Mussenwerk

Details
Categorie: Activiteiten
Hits: 136
  • buitenschoolse activiteiten
  • woonomgeving
  • Organisatie: IVN NoordKennemerland
  • Hoofddoelgroep: Kinderopvang, Basisonderwijs, Voortgezet onderwijs, Algemeen publiek
  • Soort activiteit: Buitenwerk
  • Website: Website bezoeken
IVN-werkgroep Mussenwerk verzorgt activiteiten voor scholen, buurthuizen en in wijken. Het gaat om natuurbeleving in de directe woon- en leefomgeving. Voor basisscholen is er bijvoorbeeld "Speurneuzen in de natuur". Deze activiteiten worden het liefst buiten gedaan, in de tuin van de school of in het dichtstbijzijnde park of gewoon in de wijk. Meer info bij de coördinator van Mussenwerk Thea Scheepe, 06 36291344 of email: mussenwerk@gmail.com
  • E-mail: mussenwerk@gmail.com
  • Kosten: Wel
  • Omschrijving kosten/auteursrechten: EU 50 voor een dagdeel onder begeleiding van 2 natuurgidsen

Natuurkoffer KIJK!

Details
Categorie: Activiteiten
Hits: 111
  • Organisatie: IVN NoordKennemerland
  • Hoofddoelgroep: Algemeen publiek
De IVN-NKL Natuurkoffer brengt de natuur bij je thuis! De koffer zit boordevol ideeën om met ouderen de natuur te beleven zonder de deur uit te hoeven. Er zitten bijvoorbeeld prachtige natuurfoto's in uit Noord-Kennemerland. Hierdoor worden de mensen uitgenodigd om hun verhaal te vertellen. De natuuractiviteit wordt begeleid door IVN-natuurgidsen, vrijwilligers en werknemers van zorg instellingen.
  • Kosten: Wel
  • Omschrijving kosten/auteursrechten: EU50,- per keer, EU10,- boekingskosten als je een IVN-natuurgids vraagt.
  1. Conferentie Boeiend en inspirerend Zaakvakonderwijs op 23 mei 2014
  2. Slootjesonderzoek
  3. Bezoek onze bijentuin
  4. Aanmeldformulier lid worden van IVN De Oude IJsselstreek

Subcategorieën

Pagina 6 van 87

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Omhoog