Inleiding Er is een schedel gevonden in het bos bij Het Woldhuis. Aan de kinderen de vraag om op de lossen wat er gebeurd is. Van wie of wat is de schedel en wie heeft de ‘moord’ gepleegd. In deze themawerkweek doen de kinderen divers natuuronderzoek om er op die manier achter te komen wat er gebeurd kan zijn met het dier dat is overleden. Doelen - De leerlingen kunnen kenmerkende elementen van dieren beschrijven. - De leerlingen leren hoe ze een vereenvoudigde kaart moeten maken. - De leerlingen leren bodemdieren kennen en leren wat hun functie in de natuur is. - De leerlingen maken kennis met de verschillende lagen in de bodem. - De leerlingen komen actief in aanraking met het begrip voedselketen. - De leerlingen voeren natuuronderzoeken uit. - De leerlingen kunnen hun mening over/ beeld van een omgeving uiten in de vorm van een tentoonstelling of presentatie. Doelgroep Leerlingen groep 7-8 Opzet Het programma bestaat uit: -introductie op school in de vorm van een filmpje of brief; - vierdaagse werkweek op Het Woldhuis in Apeldoorn. Programma De kinderen ontvangen een brief of filmpje op school. Daarin wordt duidelijk dat de medewerkers van Het Woldhuis behoefte hebben aan hulp van de kinderen bij het zoeken naar het beest dat is overleden en de dader die verantwoordelijk is voor de dood. De kern van het programma vindt plaats op Het Woldhuis in Apeldoorn. Ze starten met een verkenningstocht in het huis en over het landgoed van Het Woldhuis. Ze verkennen de Crime Scene en zoeken naar sporen in het landschap. ’s Avonds spelen ze een dieren levend stratego waarbij ze kennismaken met het begrip voedselketen. Op dag twee onderzoeken de kinderen de kenmerken van de gevonden schedel en maken ze kennis met de begrippen kringloop en voedselketen. ’s Middag voeren ze onderzoek uit naar de aanwezige bodemdieren, waterdieren, muizen, vogels en schimmels in de omgeving van de Crime Scene. ’s Avonds vindt er in het huis en op het landgoed levend Cluedo plaats. Op de derde dag doen de kinderen onderzoek aan de bodem en maken ze een compositietekening. Daarna krijgen ze een rechercheurtraining waarbij sport en spel voorop staan. De laatste dag staat in het teken van de reconstructie en wordt afgesloten met een zelfgemaakte maaltijd uit de natuur. Werkweek CSI het Woldhuis Hét Kennis- en Praktijkcentrum voor natuureducatie Kerndoelen Mondeling taalonderwijs Kerndoel 3: De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren. Oriëntatie op jezelf en de wereld Mens en samenleving Kerndoel 39: De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. Natuur en techniek Kerndoel 40: De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving. Ruimte Kerndoel 47: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik. Daarnaast wordt er door de uiteenlopende werkvormen in het programma aandacht besteed aan diverse leergebiedoverstijgende doelen: - uitdrukken van gedachten en gevoelens; - respectvol luisteren naar en kritiseren van anderen; - verwerven en verwerken van informatie; - ontwikkelen van zelfvertrouwen; - respectvol en verantwoordelijk omgaan met elkaar; - zorg voor en waardering van de leefomgeving.
  • Kosten: Geen
  • Omschrijving kosten/auteursrechten: prijs op aanvraag