Inleiding In de Boswachtersweek worden de kinderen volledig ondergedompeld in de natuur. Ze ervaren, beleven en ontdekken het bos en leren de kringloop van de voedingsstoffen kennen. Doelen - Leerlingen leren de kringloop van voedingsstoffen in het bos kennen. - Leerlingen onderzoeken de vier hoofdonderdelen van de kringloop: groei (planten), consumptie (eten en gegeten worden), reductie (afbraak door beestjes, schimmels) en de bodem. - De leerlingen kunnen diverse natuurbeheerwerkzaamheden uitvoeren, zoals bomen zagen. - De leerlingen kunnen zelfstandig een natuuronderzoek opzetten en uitvoeren. - De leerlingen kunnen werken met verschillende onderzoeksmaterialen. Doelgroep Leerlingen groep (6) 7-8 Opzet Het programma bestaat uit: - voorbereiding op school; - vierdaagse werkweek op Het Woldhuis. Programma Het programma start op Het Woldhuis in Apeldoorn met een verkenningstocht over het landgoed, Het Woudhuis. Daarbij komen de leerlingen in contact met verschillende natuur- en cultuurhistorische elementen van het landgoed. ’s Avonds volgt een interactief verhaal en maken de kinderen een nachtwandeling om het bos ’s nachts te ontdekken. De tweede dag helpen de kinderen mee met het natuurbeheer aan het landgoed. Ze kunnen slootje baggeren, vogelkers trekken, paden vrijmaken of bomen zagen. De volgende dag staat de ochtend in het teken van onderzoeken van de natuur waarbij de kinderen in circuitvorm, het planten- en dierenleven, de bodem en het bijvoorbeeld het waterleven bekijken. De kringloop van voedingsstoffen staat daarbij centraal. De middag van de derde dag vult de school zelf in met bijvoorbeeld sportactiviteiten of het bouwen van hutten. De vierde dag voeren de kinderen (in groepjes) hun eigen onderzoek uit en tonen de resultaten in een tentoonstelling aan de rest van de groep.
  • Kosten: Geen
  • Omschrijving kosten/auteursrechten: prijs op aanvraag