• Home
  • Over deze site
  • Interessante sites
  • Zoek in GroenGelinkt
      • Back
      • Zoek leermaterialen
      • Zoek activiteiten
      • Zoek organisaties
      • Zoek locaties
      • Zoek achtergrondinformatie
  • Nieuwsarchief
  • Contact

Leermateriaal

Vistrek

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 91
  • gemaal
  • migratie
  • onderzoek
  • onderzoekend leren
  • samenwerken
  • vis
  • vissen
  • Wageningen
  • wageningen Universiteit
  • water
  • waterbeheer
  • waterpeil
  • wetenschap
  • wetenschapsknooppunt
  • Organisatie: Wetenschapsknooppunt Wageningen University
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Dieren, Natuur, Water
  • Soort leermateriaal: open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Om te paaien, voedsel te vinden of aan roofvissen te ontkomen moeten veel vissoorten kunnen trekken. Sommige soorten trekken van de ene beek naar de andere, of van meer naar boezem, terwijl andere soorten migreren tussen zoet en zout water. Maar de migratieroutes kennen vele obstakels. Sommige stromen zijn afgedamd, in anderen blokkeert een sluis de doorgang of staat een waterkrachtcentrale in de weg. De gemalen vormen het grootste probleem. Nederland telt er meer dan vijfduizend. Ze houden het waterpeil constant (belangrijk voor de landbouw) en bieden bescherming tegen overstromingen. Maar voor migrerende vissen zijn ze dodelijk. Hoe dodelijk? En wat kunnen wij daar aan doen? Dit complexe probleem wordt vanuit verschillende rollen, maar met dezelfde onderzoeksvraag, benaderd. Doel: In dit lespakket wordt een sterk beroep gedaan op de coöperatieve vermogens van uw leerlingen. Er dient veel samengewerkt te worden. Uw leerlingen dienen verantwoordelijkheid te krijgen, te nemen en te dragen voor hun specifieke rol.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 1 uur - 4 uur
  • Lestijd (minuten): 5 uur
  • Toelichting lestijd: vijf lessen van een uur
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Natuurlijk gelukkig

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 94
  • natuur
  • onderzoek
  • onderzoekend leren
  • voelen
  • Wageningen
  • wageningen Universiteit
  • wetenschap
  • wetenschapsknooppunt
  • Organisatie: Wetenschapsknooppunt Wageningen University
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Burgerschap
  • Soort leermateriaal: open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Geluk is een breed begrip, dat voor iedereen een andere betekenis heeft. Het is mogelijk om te leren om op gelukkige en positieve manier in het leven te staan. In het hedendaags basisonderwijs is het belangrijk dat er ruimte en tijd wordt gemaakt om leerlingen bewust te maken van de factoren die bijdragen aan het eigen geluk en het geluk van de ander. Deze lessenserie richt zich vooral op persoonlijk geluk in relatie met natuur. Doel: De leerlingen leren om het gevoel ‘geluk’ te koppelen aan iets uit de natuur waar zij dit bij ervaren. Ze zetten zelf een onderzoek op, voeren het uit en verwerken de resultaten.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 1 uur - 4 uur
  • Lestijd (minuten): 160 minuten
  • Toelichting lestijd: vier lessen, met een optionele vijfde les
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Ons klimaat

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 99
  • klimaat
  • leefomgeving
  • omgeving
  • onderzoek
  • onderzoekend leren
  • temperatuur
  • Wageningen
  • wageningen Universiteit
  • weer
  • wetenschap
  • wetenschapsknooppunt
  • woonomgeving
  • Organisatie: Wetenschapsknooppunt Wageningen University
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Klimaat
  • Soort leermateriaal: open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
"Niets is zo veranderlijk als het weer", is een uitspraak die bij veel mensen bekend is. Maar wat mensen vaak niet weten, is dat de temperatuur in een klein gebied erg kan variëren. Wat zijn hier de oorzaken van? En wat zijn de gevolgen? Kan er ook iets aan gedaan worden? Deze vragen zullen in deze lessenserie onderzocht worden. Doel: Aan het eind van de lessenserie: weten de kinderen welke omstandigheden de temperatuur in hun eigen wijk beïnvloeden kunnen de kinderen temperatuurmetingen doen m.b.v. een smartphone kunnen de kinderen aan de hand van het onderzoeksplan een onderzoek opstellen en hier op reflecteren kunnen de kinderen zelf een tabel en grafiek interpreteren aan de hand van de metingen die ze hebben gedaan begrijpen de kinderen welke maatschappelijke problemen kunnen ontstaan bij een ongunstig omgevingsklimaat kunnen de kinderen een formele brief opstellen aan de wethouder van Ruimtelijke Ontwikkeling. Hierin doen ze een voorstel om de buurt te veranderen, waardoor het klimaat in de wijk beter wordt
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 1 uur - 4 uur
  • Lestijd (minuten): 12 uur
  • Toelichting lestijd: vier dagdelen
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Plantenvirussen

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 100
  • landbouw
  • onderzoek
  • onderzoekend leren
  • plant
  • planten
  • plantenziekte
  • virussen
  • Wageningen
  • wageningen Universiteit
  • wetenschap
  • wetenschapsknooppunt
  • Organisatie: Wetenschapsknooppunt Wageningen University
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs, Voortgezet onderwijs
  • Thema's: Natuur, Planten
  • Soort leermateriaal: open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
De originele versie van dit lespakket is in 2018 aangepast. In de huidige versie geeft wetenschapper Martin Verbeek inhoudelijke ondersteuning via een video die in zes lesfragmenten is opgedeeld. De handleiding is nu chronologisch en ook een stuk compacter. De les vraagt voorkennis over het onderwerp. Informatie voor de leerkracht staat bij de les in de handleiding. De film "Plantenvirussen" kan bij dit lespakket gebruikt worden. De film bevat 6 fragmenten. Mensen en dieren kunnen ziek worden van bacteriën en virussen. Maar hoe zit dat met planten? Kunnen planten, net als mensen, verkouden worden van virussen? Hoe gaat dat dan? En hebben planten ook een afweersysteem, zodat ze weer ‘beter’ kunnen worden? In deze lessenserie gaan we op onderzoek uit en proberen we antwoorden te vinden op deze vragen. Doel: Na afloop van dit project weten de leerlingen dat: - ook planten ziek kunnen worden van virussen; - hoe virussen, en plantenvirussen in het bijzonder, eruit zien en - hoe ze zich vermeerderen; - hoe planten besmet worden met virussen; - wat de symptomen van virusinfecties bij planten zijn; - hoe virusinfecties bij planten bestreden en voorkomen kunnen worden; - wat de gevolgen van infecties van plantenvirussen op de landbouw en de voedselvoorziening zijn.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 1 uur - 4 uur
  • Lestijd (minuten): 1 dag
  • Toelichting lestijd: 6 lessen van elk 2 tot 3 uur
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Lekker fit!

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 92
  • JLE
  • Jong Leren Eten
  • Organisatie: Kenmerk Educatief
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Voeding
  • Soort leermateriaal: handleiding, open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Een lespakket voor een gezonde leefstijl. Lekker Fit! maakt basisschoolleerlingen op een leuke en leerzame manier vertrouwd met de voordelen van een gezonde leefstijl. De methode behandelt de thema’s voeding, bewegen en gezonde keuzes maken. Gedragsverandering vormt de educatieve draad door het gehele lesprogramma. Deelnemende basisscholen melden goede resultaten: leerlingen bewegen meer, eten gezonder en zijn van plan dat te blijven doen. Al meer dan 350.000 leerlingen en hun leerkrachten en ouders plukken inmiddels de vruchten van deze aanpak. Lekker Fit! is een door het Centrum Gezond Leven erkend lespakket en draagt bij aan een Gezonde School. Leerlingen leren wat gezond eten en bewegen inhoudt en worden zich bewust van de gezonde keuze die ze hierbij kunnen maken.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 15 min.
  • Lestijd (minuten): 1 dag
  • Auteursrechten : Geen
  • Kosten: Wel
  1. 'Dierenwelzijnslessen voor basisscholen' leskist
  2. Dierenwelzijnslessen (groep 7-8)
  3. Dierenwelzijnslessen (groep 5-6)
  4. Dierenwelzijnslessen (groep 3-4)

Subcategorieën

Pagina 39 van 90

  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
Omhoog