• Home
  • Over deze site
  • Interessante sites
  • Zoek in GroenGelinkt
      • Back
      • Zoek leermaterialen
      • Zoek activiteiten
      • Zoek organisaties
      • Zoek locaties
      • Zoek achtergrondinformatie
  • Nieuwsarchief
  • Contact

Leermateriaal

Smaaklessen groep 7

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 89
  • smaakleskist
  • smaaklessen
  • voeding
  • Organisatie: Steunpunt Smaaklessen
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Duurzaamheid, Planten, Voeding
  • Soort leermateriaal: handleiding
  • Website: Website bezoeken
Wie durft exotische soorten fruit en groente te proeven? Hoe zit het met eten en bewegen? Wat eet ik eigenlijk op een dag? Wat is biologische landbouw en hoe maak ik een gezonde snack? In groep 7 ontdekken leerlingen met Smaaklessen hoe de zintuigen je smaak bepalen. Ook leren ze meer over de herkomst van eten en de Schijf van Vijf. Voor groep 7 zijn er 5 Smaaklessen.
  • Beoogde eindgebruiker: leraar
  • Voorbereiding docent: 15 min. - 1 uur
  • Lestijd (minuten): 4,5 uur
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Biomimicry

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 96
  • biomimicry
  • leren van de natuur
  • ontwerpen
  • Organisatie: Gaia Nederland
  • Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs, MBO
  • Thema's: Biodiversiteit, Circulaire economie, Duurzaamheid, Milieu, Natuur
  • Soort leermateriaal: informatiebron, open opdracht, professionaliseringsmateriaal, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Mensen zien zichzelf graag als de slimste wezens op aarde. Maar als we nieuwe technieken bedenken, blijkt vaak dat de natuur ons al voor is geweest. Zo kunnen we nog veel leren van dieren en planten. Dat heet biomimicry. In 2010 gaf Philips 617 miljoen euro uit aan onderzoek. ASML en Shell volgden op korte afstand met elk een slordige 360 miljoen. Kosten die gemaakt worden voor het bedenken, maken, testen en verbeteren van oplossingen voor in ons dagelijks leven. En zodra die oplossingen er zijn, wil men weer betere oplossingen. Dat dit ook anders kan leert ons de Nederlandse professor Videler. Op onze wereld leven miljoenen dieren en planten die allemaal zijn aangepast aan hun omgeving. Professor Videler laat zien dat deze dieren en planten technieken gebruiken die perfect zijn uitgevoerd en als voorbeeld kunnen dienen voor nieuwe technologie. Vele miljoenen aan onder- zoek kunnen dan ook bespaard worden door eerst te kijken hoe een probleem is aangepakt in de natuur. Dit ’leren van de natuur’ is niet nieuw. Zo ontwierp de beroemde uitvinder Leonardo da Vinci al in de 15e eeuw een vliegmachine door te kijken naar vogels en vleermuizen. En zorgde de uit-vinder van het betonijzer in 1887 voor een revolutie in de bouw, simpelweg door goed te kijken naar hoe een cactus in elkaar zit. Steeds meer technici doorgron-den de werking van de natuur, met vaak verrassende ontdekkin-gen als gevolg. Gebou-wen worden gebouwd naar het voorbeeld van termietenheuvels zodat ze koel blijven in de zomer. De structuur van de lotusplant leverde verf op die nooit meer vies wordt. En zespo-tige robots zorgen er voor dat de bosgrond niet wordt omgeploegd als de bomen worden gekapt. En dit is nog maar het topje van de ijsberg aan oplossingen die liggen te wachten
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student, leraar
  • Auteursrechten : Geen
  • Kosten: Geen

Kosmisch pad

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 88
  • Organisatie: Gaia Nederland
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs, Voortgezet onderwijs, MBO
  • Thema's: Burgerschap, Duurzaamheid, Klimaat, Milieu, Natuur
  • Soort leermateriaal: informatiebron, open opdracht, professionaliseringsmateriaal, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Je kunt op vele manieren je verbinding met de aarde versterken. Dit is het verhaal over haar geschiedenis, begint bij de mystieke start van het universum: De Oerknal 14 biljoen jaar geleden en loopt via de gestage uitdijing naar de hedendaagse vorm.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student, leraar
  • Auteursrechten : Geen
  • Kosten: Geen

Connectieweb

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 90
  • Organisatie: Gaia Nederland
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs, Voortgezet onderwijs, MBO
  • Thema's: Biodiversiteit, Burgerschap, Circulaire economie, Duurzaamheid, Milieu
  • Soort leermateriaal: informatiebron, open opdracht, professionaliseringsmateriaal, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Je leeft niet geïsoleerd. We zijn allemaal afhankelijk van elkaar en van alles om ons heen om te overleven en goed te gedijen in onze omgeving. Als je deze basiswaarheid negeert leef je een eenzaam leven. Er zijn vele lijntjes die ons verbinden met van alles en die je kunt ontdekken als je er maar even de tijd voor neemt.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student, leraar
  • Auteursrechten : Geen
  • Kosten: Geen

De bron

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 89
  • Organisatie: Gaia Nederland
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs, Voortgezet onderwijs, MBO
  • Thema's: Burgerschap, Duurzaamheid, Klimaat, Milieu, Natuur
  • Soort leermateriaal: informatiebron, open opdracht, professionaliseringsmateriaal, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Het is nodig om duurzaamheid te zien in een bredere context. Je hebt kennis nodig over het hele integrale systeem dat de aarde vormt en alle relaties die er zijn tussen mensen en tussen alle levende organismen. De volgende opdracht geeft een hechtere band binnen een groep en voert je terug naar de afkomst van de mens en haar verbinding met het dierenrijk.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student, leraar
  • Auteursrechten : Geen
  • Kosten: Geen
  1. Aakwa en de verborgen watervervuilers
  2. Vetfit
  3. Eetlijst van A-Z
  4. Energie Simulatie

Subcategorieën

Pagina 35 van 90

  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
Omhoog