• Home
  • Over deze site
  • Interessante sites
  • Zoek in GroenGelinkt
      • Back
      • Zoek leermaterialen
      • Zoek activiteiten
      • Zoek organisaties
      • Zoek locaties
      • Zoek achtergrondinformatie
  • Nieuwsarchief
  • Contact

Leermateriaal

Natuursprong

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 93
  • bewegen
  • spelen
  • Organisatie: Staatsbosbeheer
  • Hoofddoelgroep: Kinderopvang, Basisonderwijs
  • Thema's: Burgerschap, Dieren, Natuur, Planten
  • Soort leermateriaal: handleiding, informatiebron
  • Website: Website bezoeken
Natuursprong is een speel- en beweegprogramma voor kinderen van de basisschool. Kinderen gaan in groepsverband naar buiten en volgen in de gebieden van Staatsbosbeheer onder professionele begeleiding een speel- en beweegprogramma. Natuursprong bestaat uit een activiteitenmap en activiteiten buiten. Natuursprong heeft verschillende keurmerken die de kwaliteit van het programma onderstrepen. Natuursprong: - staat als ‘goed beschreven gezondheidsinterventie’ in de databank van RIVM Centrum Gezond Leven. - staat in de databank met effectieve jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 15 min. - 1 uur
  • Lestijd (minuten): 2 uur
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Wel

Zebrapaden voor dieren

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 92
  • dieren
  • educatie: natuur en landschap
  • landschap
  • natuur
  • natuurpad
  • wageningen Universiteit
  • wetenschap
  • wetenschapsknooppunt
  • Organisatie: Wetenschapsknooppunt Wageningen University
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Dieren, Landschap, Natuur, Verkeer & Vervoer
  • Soort leermateriaal: informatiebron, open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Waarom hebben dieren oversteekplaatsen nodig? Dat gaan leerlingen zelf ervaren tijdens deze lessenserie. De leerkracht krijgt de benodigde informatie over dit probleem van dieren, zoals versnippering van leefgebieden, en de oplossing hiervoor, zoals de aanleg van “zebrapaden” voor dieren, zoals ecoducten. De leerlingen ontdekken zelf dat dieren een verschillende manier en tempo van voortbewegen hebben. Ze bezoeken een ecoduct of andere voorziening in de buurt van de school, die bedoeld is om dieren van plek A naar plek B te brengen. Door middel van een dieren-gymles ervaren de leerlingen zelf de gevolgen van versnippering van natuurgebieden.In de laatste les maken de leerlingen door middel van een creatieve verwerking een ideaal dier dat gemakkelijk(er) kan overleven in Nederland. Doel: kinderen ontdekken, zien en begrijpen waarom het nodig is dat er voorzieningen zijn om dieren te helpen bij het verplaatsen tussen verschillende gebieden.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 1 uur - 4 uur
  • Lestijd (minuten): 1 dag
  • Toelichting lestijd: twee keer twee uur en twee keer een dagdeel
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Bloemen en bestuiving

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 94
  • bestuivers
  • bestuiving
  • bijen
  • bloemen
  • insecten
  • natuureducatie
  • natuurtuin
  • onderzoek
  • onderzoekend leren
  • planten
  • tuin insecten
  • Wageningen
  • wageningen Universiteit
  • wetenschap
  • wetenschapsknooppunt
  • wilde bloemen
  • Organisatie: Wetenschapsknooppunt Wageningen University
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Biodiversiteit, Dieren, Natuur, Planten
  • Soort leermateriaal: informatiebron, open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Wie wat beter om zich heen kijkt, ziet ontzettend veel verschillende bloemen in tuinen en parken, maar ook gewoon in de berm. Wie wat beter luistert, hoort allerlei gezoem om zich heen van hommels, bijen en vliegen. Maar waarom zijn er eigenlijk zoveel verschillende soorten bloemen? Waarom zitten er zoveel bijen bij de ene bloem en niet bij de andere? Doel: In dit lespakket worden de kinderen geprikkeld om zelf te onderzoeken hoe bloemen in elkaar zitten en welke verschillen er zijn tussen de bloemen. Vervolgens leren ze over de verschillende manieren van bestuiving en de rol van insecten bij de bestuiving.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 1 uur - 4 uur
  • Lestijd (minuten): 1 dag
  • Toelichting lestijd: 4 lessen van ongeveer 1,5 tot 2 uur
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Een windmolen in mijn achtertuin

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 108
  • duurzaam doen
  • duurzaamheid
  • energiebronnen
  • milieu
  • milieu educatie
  • milieubewustzijn
  • natuur- en milieueducatie
  • onderzoek
  • onderzoekend leren
  • Wageningen
  • wageningen Universiteit
  • wetenschap
  • wetenschapsknooppunt
  • windenergie
  • windmolen
  • Organisatie: Wetenschapsknooppunt Wageningen University
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Duurzaamheid, Energie, Milieu
  • Soort leermateriaal: open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
In deze lessenserie staan de leerlingen stil bij het milieu en bij energiewinning en energievoorziening in de toekomst. De leerlingen gaan ontdekken, ervaren en begrijpen waarom het van belang is dat er goed nagedacht moet worden over bepaalde beslissingen. Hierbij leren zij rekening te houden met de natuur en ook met de toekomst; de uitputting van de aarde. Aan het eind van de lessenserie debatteren de leerlingen over het wel of niet bouwen van een windmolenpark in hun gemeente. Op die manier ervaren zij hoe het is om een standpunt te hebben. Voor dit standpunt zoeken ze naar relevante bronnen, zodat ze een debat goed voorbereid kunnen voeren. Doel: leerlingen ontdekken, ervaren en begrijpen waarom het van belang is dat er goed nagedacht moet worden over bepaalde beslissingen.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 1 uur - 4 uur
  • Lestijd (minuten): 7 uur
  • Toelichting lestijd: twee keer twee uur en een keer een dagdeel
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Leskist 'Bodem'

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 93
  • biodiversiteit
  • bodem
  • bodemonderzoek
  • educatie landschap
  • onderzoekend leren
  • Wageningen
  • wageningen Universiteit
  • wetenschap
  • wetenschapsknooppunt
  • Organisatie: Wetenschapsknooppunt Wageningen University
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Biodiversiteit, Landschap, Natuur
  • Soort leermateriaal: informatiebron, open opdracht, professionaliseringsmateriaal, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Hoe vruchtbaar is de bodem rond de school? Hoe onderzoek je dat eigenlijk? Met de leskist 'Bodem' gaat de klas een bodemonderzoek uitvoeren. Een bodemprofiel maken met een echte grondboor, verschillende soorten bodem herkennen en onderzoeken waar het geschikt voor is, het hoort allemaal bij het leven van een bodemonderzoeker. In de leskist zitten alle benodigdheden... behalve de bodem natuurlijk! Doel: De leerlingen leren hoe je bodemonderzoek opzet en wat de korrelgrootte en kleur van de bodem betekent voor de bruikbaarheid van de bodem.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 1 uur - 4 uur
  • Lestijd (minuten): 3 uur
  • Toelichting lestijd: Practicum A: 90 minuten, practicum B: 60 minuten, totale programma (incl. eventuele wetenschapper): 3 uur
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen
  1. Vistrek
  2. Natuurlijk gelukkig
  3. Ons klimaat
  4. Plantenvirussen

Subcategorieën

Pagina 38 van 90

  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
Omhoog