Leermateriaal
- Details
- Categorie: Leermateriaal
- Hits: 175
- Organisatie: WINN Rijkswaterstaat
- Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs
- Thema's: Water
- Soort leermateriaal: professionaliseringsmateriaal
- Website: Website bezoeken
Water beheren? Zou jij een goede watermanager zijn? Probeer het maar eens! Nederland en water. Dat is een haat-liefdeverhouding. We willen niet te veel, maar ook niet te weinig. Voldoende water van goede kwaliteit, daar gaat het om en daar zorgen de waterbeheerders van het rijk, de provincies en de waterschappen voor. Een uitdagende klus met soms lastige keuzes en dikwijls een beroep op creativiteit. Een taak die je alleen kunt uitvoeren als je het belang van water kent, voor ons en voor de natuur. Waterverdeler laat u dit allemaal zelf ervaren. Stuur het rivierwater dat ons land binnenstroomt naar de gebieden waar het nodig is. Pas op voor het binnendringen van zout. Voorkom droogteschade in de zomer. Houd het IJsselmeer goed op peil. Regel het allemaal met de stuwen en sluizen in het hoofdwatersysteem. Waterverdeler is onder de vlag van het programma WaterINNovatie (WINN) ontwikkeld door Rijkswaterstaat Waterdienst, Deltares en Tygron Serious Gaming.
- Beoogde eindgebruiker: leerling/student
- Lestijd (minuten): Geen
- Auteursrechten : Geen
- Kosten: Geen
- Details
- Categorie: Leermateriaal
- Hits: 177
- Organisatie: Botanische Tuinen Utrecht
- Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
- Thema's: Biodiversiteit, Landschap, Natuur, Planten, Voeding
- Soort leermateriaal: verkennings- en onderzoeksmateriaal
- Website: Website bezoeken
Tijdens deze leuke speurtocht door de Botanische Tuinen Utrecht, leren leerlingen van de basisschool uit groep 7 en 8 van welke planten hun eten, drinken en kleren gemaakt worden. En welke planten bijvoorbeeld olie leveren voor de cosmetica en de brandstoftank van de auto. Maar ook komt aan bod in welke landen die planten groeien, waar ze ontdekt zijn (bijvoorbeeld de Aardappel door Columbus in Zuid-Amerika) en hoe sommige soorten over de wereld verspreid zijn. Onder virtuele begeleiding van de verstrooide, zeer geleerde professor Eusebio Billenklap gaan de kinderen met een opdrachtenboekje de Tuinen in. Daarbij komen ze van alles te weten over bijvoorbeeld Banaan, Katoen, Tomaat en Koffie. Afhankelijk van het seizoen worden de opdrachten in de buitenlucht en/of in de Tropische kassen uitgevoerd.
- Beoogde eindgebruiker: leraar
- Voorbereiding docent: 15 min. - 1 uur
- Lestijd (minuten): 2 uur
- Auteursrechten : Wel
- Kosten: Wel
- Details
- Categorie: Leermateriaal
- Hits: 87
- Organisatie: Albert Heijn
- Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
- Thema's: Voeding
- Soort leermateriaal: gereedschap, handleiding, open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
- Website: Website bezoeken
Er valt heel veel te kiezen in het enorme voedingsaanbod. Om kinderen te leren gezonde keuzes te maken heeft Ik eet het beter, in samenwerking met het Voedingscentrum, verschillende interactieve lesprogramma’s ontwikkeld. Daarmee ontdekken en ervaren kinderen op de basisschool wat gezonde producten doen voor hun lijf. Zo worden ze zich bewust van wat ze dagelijks eten en drinken en leren op een speelse manier om te kiezen voor gezond. Bij het hele lesprogramma ligt de nadruk op samen doen en samen beleven. Gezond eten wordt vanzelf leuk en lekker! Dit lesprogramma maakt op een inspirerende, uitdagende en positieve manier leuke dingen gezond. De nadruk ligt op samen doen en ervaren. Leerlingen gaan aan de slag met interactieve opdrachten via het digibord. Het online platform met KlasseKalender en de Vraag van Vandaag maakt een jaarlijks evenement en AH Schoolvoetbal maken het programma compleet. Het doel is door leuke dingen, zoals smaaktesten en proefjes, gezond te maken een eetgedragsveranderingen te bewerkstelligen bij schoolgaande kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. Het lesmateriaal bestaat onder andere uit een leerlingenboekje en een docentenhandleiding, internetlessen, de Vraag van Vandaag en een poster van de Schijf van Vijf voor in de klas.
- Beoogde eindgebruiker: leerling/student
- Voorbereiding docent: 15 min. - 1 uur
- Lestijd (minuten): 10 uur
- Auteursrechten : Geen
- Kosten: Wel

- Details
- Categorie: Leermateriaal
- Hits: 167
- Organisatie: Beta Steunpunt Oost
- Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs
- Thema's: Water
- Soort leermateriaal: open opdracht
- Website: Website bezoeken
Na de hoge rivierwaterstanden in 1993 en 1995 en door de verwachte klimaatverandering, waarbij een toename van de waterafvoer in rivieren wordt verwacht, is een nieuwe visie ontstaan op het rivierbeheer in Nederland: de rivier moet meer ruimte krijgen. Om de toekomstige afvoer van de rivieren aan te kunnen moeten we niet alleen denken aan het verhogen van de dijken, maar ook aan andere maatregelen die de waterstand doen afnemen bij hogere afvoeren zoals uiterwaardverlaging, het graven van een nevengeul en het weghalen van obstructies. Deze maatregelen bieden tevens de mogelijkheid om natuur te ontwikkelen in de uiterwaarden. De belangrijkste activiteit in deze module is het ontwerpen van een inrichting van een uiterwaard langs een Nederlandse rivier die voldoet aan de veiligheidseis en ruimte biedt voor natuur. Daarnaast moet ook rekening gehouden worden met andere belangen die in het rivierengebied spelen. In de module wordt eerst wat algemene informatie gegeven over de historische strijd tegen water, klimaatverandering en rivieren. Voor het ontwerpen van een inrichting voor een uiterwaard heb je kennis nodig over natuur in uiterwaarden en de stroming van water. In twee afzonderlijke hoofdstukken wordt hier aandacht aan besteed. Met de theorie over stroming van water kun je zelf een model maken om de effecten van je inrichting op de waterstand te bepalen. Je kunt hiervoor ook gebruik maken van de java-applet die bij deze module hoort. Het laatste hoofdstuk beschrijft de ontwerpopdracht in detail. In het seizoen 2014-2015 wordt de module herzien en bruikbaar gemaakt in de situatie dat het Ruimte voor de Rivier programma op de meeste plaatsen is afgerond. Het Deltaprogramma neemt deze functie over. Voor leerlingen uit VWO 5, 6. Materiaal te downloaden via www.betavak-nlt.nl. Daar vindt u ook andere NLT-modules over water en andere thema's.
- Beoogde eindgebruiker: leerling/student
- Lestijd (minuten): Geen
- Auteursrechten : Wel
- Kosten: Geen
- Details
- Categorie: Leermateriaal
- Hits: 219
- Organisatie: Kennis voor Klimaat
- Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs
- Thema's: Duurzaamheid, Klimaat, Landschap, Planten, Water
- Soort leermateriaal: informatiebron, professionaliseringsmateriaal
- Website: Website bezoeken
Het klimaat verandert en dit is onder andere te merken in de stad. Een van de problemen is dat het steeds warmer, natter en tegelijk droger in de stad. Gelukkig zijn wij creatief en zijn er leuke effectieve oplossingen om dit soort problemen tegen te gaan. Kennis voor Klimaat TV, een initiatief van onderzoeksprogramma Kennis voor Klimaat, laat met een serie van verschillende afleveringen zien welke klimaatveranderingen er allemaal spelen en welke leuke innovatieve oplossingen er allemaal zijn om hiermee om te gaan. De aflevering ‘Voor een beter Stadsklimaat’ laat zien hoe er met hitte en wateroverlast in de stad omgegaan kan worden. Op onze website www.klimaatonderzoeknederland.nl of via youtube.com/climatenl is de aflevering te bekijken. Belangrijk is dat scholieren vroegtijdig op de hoogte zijn van de klimaatveranderingen en zich bewust worden van wat zij zelf kunnen doen om zich aan te passen aan klimaatverandering.
- Beoogde eindgebruiker: leerling/student, leraar
- Voorbereiding docent: 15 min.
- Lestijd (minuten): Half uur
- Auteursrechten : Geen
- Kosten: Geen