Na de hoge rivierwaterstanden in 1993 en 1995 en door de verwachte klimaatverandering, waarbij een toename van de waterafvoer in rivieren wordt verwacht, is een nieuwe visie ontstaan op het rivierbeheer in Nederland: de rivier moet meer ruimte krijgen. Om de toekomstige afvoer van de rivieren aan te kunnen moeten we niet alleen denken aan het verhogen van de dijken, maar ook aan andere maatregelen die de waterstand doen afnemen bij hogere afvoeren zoals uiterwaardverlaging, het graven van een nevengeul en het weghalen van obstructies. Deze maatregelen bieden tevens de mogelijkheid om natuur te ontwikkelen in de uiterwaarden. De belangrijkste activiteit in deze module is het ontwerpen van een inrichting van een uiterwaard langs een Nederlandse rivier die voldoet aan de veiligheidseis en ruimte biedt voor natuur. Daarnaast moet ook rekening gehouden worden met andere belangen die in het rivierengebied spelen. In de module wordt eerst wat algemene informatie gegeven over de historische strijd tegen water, klimaatverandering en rivieren. Voor het ontwerpen van een inrichting voor een uiterwaard heb je kennis nodig over natuur in uiterwaarden en de stroming van water. In twee afzonderlijke hoofdstukken wordt hier aandacht aan besteed. Met de theorie over stroming van water kun je zelf een model maken om de effecten van je inrichting op de waterstand te bepalen. Je kunt hiervoor ook gebruik maken van de java-applet die bij deze module hoort. Het laatste hoofdstuk beschrijft de ontwerpopdracht in detail. In het seizoen 2014-2015 wordt de module herzien en bruikbaar gemaakt in de situatie dat het Ruimte voor de Rivier programma op de meeste plaatsen is afgerond. Het Deltaprogramma neemt deze functie over. Voor leerlingen uit VWO 5, 6. Materiaal te downloaden via www.betavak-nlt.nl. Daar vindt u ook andere NLT-modules over water en andere thema's.
Educatief aanbod
Ruimte voor de Rivier
- Details
- Categorie: Leermateriaal
- Hits: 168
- Organisatie: Beta Steunpunt Oost
- Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs
- Thema's: Water
- Soort leermateriaal: open opdracht
- Website: Website bezoeken

- Beoogde eindgebruiker: leerling/student
- Lestijd (minuten): Geen
- Auteursrechten : Wel
- Kosten: Geen