• Home
  • Over deze site
  • Interessante sites
  • Zoek in GroenGelinkt
      • Back
      • Zoek leermaterialen
      • Zoek activiteiten
      • Zoek organisaties
      • Zoek locaties
      • Zoek achtergrondinformatie
  • Nieuwsarchief
  • Contact

Leermateriaal

Landschapsinrichting

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 100
  • gps
  • omgeving
  • omgeving verkennen
  • ontdekkingstocht in schoolomgeving
  • route
  • universiteit
  • Wageningen
  • wetenschap
  • wetenschapsknooppunt
  • Organisatie: Wetenschapsknooppunt Wageningen University
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Landschap, Verkeer & Vervoer
  • Soort leermateriaal: evaluatie- en toetsmateriaal, handleiding, informatiebron, open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
We leven in een prachtig land, met allerlei soorten landschappen. Van duinen, rivieren, bossen en polders tot steden, dorpen en industrie. Genoeg om te zien en ontdekken dus. En dat is wat leerlingen in deze lessenserie, met behulp van een GPS, gaan doen. De leerlingen wandelen met een eigen GPS-apparaat of mobiele telefoon een route door hun eigen woonplaats. Ze tekenen de route na, en doen verschillende creatieve opdrachten. De leerlingen worden bijvoorbeeld uitgedaagd een toneelstuk te bedenken over hun wijk, of een brief te schrijven aan de burgemeester met hun aanbevelingen voor de wijk. Onderzoekende vragen als ‘Wat valt je op aan de omgeving’, ‘wat is goed aan de wijk en wat kan anders?’, ‘wonen we in een stad of dorp, op het platteland of op de hei?’ staan centraal in de lessenserie.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 1 uur - 4 uur
  • Lestijd (minuten): 1 dag
  • Toelichting lestijd: 4 tot 6 dagdelen
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Te veel, te vies en te weinig

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 112
  • schoonwater
  • vies water
  • water
  • watermuseum
  • Organisatie: Nederlands Watermuseum
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Water
  • Soort leermateriaal: verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
De leerlingen gaan op zoek naar de oorsprong van een vreemd flesje dat bij hen op school is aangekomen. In een voorbereidende les zetten drie afbeeldingen kinderen aan het denken over water in de wereld. In het museum spelen ze een evacuatiespel, gaan ze aan de hand van een spel op ontdekkingstocht door het museum en experimenteren ze met water in het Waterlab.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Lestijd (minuten): Geen
  • Auteursrechten : Geen
  • Kosten: Wel

In je lijf, in huis en buiten

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 108
  • huis
  • lespakket
  • lichaam
  • proefjes
  • water
  • watermuseum
  • Organisatie: Nederlands Watermuseum
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Water
  • Soort leermateriaal: informatiebron, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
In het lespakket voor groep 5 en 6 staan de thema's 'water in je lijf', 'water in huis' en 'water buiten' centraal. In drie voorbereidende lessen maken de leerlingen kennis met deze thema's. Tijdens het museumbezoek doen ze proefjes in het waterlab, spelen ze een evacuatiespel en gaan op ontdekking door het museum. Na het museumbezoek voeren de leerlingen het waterslingerspel uit als verwerkingsles.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Lestijd (minuten): Geen
  • Auteursrechten : Geen
  • Kosten: Wel

De Dierenark

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 100
  • De Dierenark
  • water
  • Organisatie: Bureau BuitenWater
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Landschap, Water
  • Soort leermateriaal: handleiding, informatiebron, open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
De klas ontvangt een brief van een fictief dierenasiel, waarin de beheerder de leerlingen om hulp vraagt. Dierenasiel De Dierenark kan bij hoogwater onder water lopen. Er moet een beschermende kade komen, maar waar en hoe? Om de ernst van de situatie aan te geven, stuurt de beheerder een DVD mee met beelden over hoogwater in Limburg. Terwijl de leerlingen met de oplossing voor het probleem aan de gang zijn, komt er een brief van de directeur van Rijkswaterstaat Maaswerken. Hij heeft gehoord dat de leerlingen enthousiast kaden aan het ontwerpen zijn. Hij wijst de leerlingen erop dat bij het bouwen van kaden aan allerlei zaken gedacht moet worden. Bijvoorbeeld het bouwmateriaal, de bereikbaarheid (brandweer, diervoedervrachtwagen), de kadehoogte, de afstand tot rivier en tot andere bebouwing. De directeur nodigt de klas uit bij de werkzaamheden te komen kijken. Ook meldt hij in de brief dat er naast kaden nog andere maatregelen genomen worden om overstromingen in Limburg te voorkomen. Tijdens een excursie zien de leerlingen in de praktijk hoe een kade in hun eigen omgeving eruit ziet. Daarnaast voeren de leerlingen een aantal opdrachten uit over de verschillende belangen waarmee rekening moet worden gehouden, waarom de kade hier ligt en niet daar, enzovoorts. Door dierenasiel De Dierenark centraal te stellen en op deze manier de leerlingen te betrekken bij het hoogwatervraagstuk, zullen de kennis en vaardigheden die zij opdoen tijdens die lessen beter beklijven. De lessen en excursies zijn in opdracht van Rijkswaterstaat Maaswerken ontwikkeld voor de plaatsen Roermond, Venlo en Gennep. In overleg kunnen de lessen aangepast worden voor andere plaatsen in Nederland.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 15 min. - 1 uur
  • Lestijd (minuten): 6 uur
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Word EnergieExpert

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 100
  • techniek
  • windenergie
  • windmolen
  • windturbine
  • Organisatie: Eneco
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Duurzaamheid, Energie, Klimaat
  • Soort leermateriaal: gereedschap, gesloten opdracht, handleiding, informatiebron, open opdracht
  • Website: Website bezoeken
Het Eneco EnergieLab - een interactief educatiecentrum over duurzame energie – is een plek waar leerlingen leren door energie te beleven en waar ze opgeleid worden tot Energie-experts van de toekomst.. 1. Voorbereidende les: Om de voorkennis van de leerlingen te activeren en uit te breiden, zodat de informatie en ervaringen in het Eneco EnergieLab zo goed mogelijk beklijven, is een introductieles ontwikkeld. Tijdens deze les bekijken de leerlingen eerst een filmpje. Daarna gaan de leerlingen aan de slag met verdiepende opdrachten over duurzame energiebronnen, energiebesparing en de toekomst. 2. Het Eneco EnergieLab: In het lab experimenteren de leerlingen onder andere met zonne- en windenergie. Welke invloed heeft de plek van een zonnepaneel bijvoorbeeld op de opbrengst? Wat is de optimale hoogte voor de wieken van een windmolen? Ook ontdekken de leerlingen van alles over besparen en innovatie. Welke apparaten verbruiken de meeste energie in het huishouden? Welke nieuwe technieken helpen met het besparen van energie? De leerlingen bedenken tot slot zelf een innovatief idee om duurzame energie op te wekken, op te slaan of energie te besparen. 3.Verwerkingsopdracht Na het bezoek aan het Eneco EnergieLab kunt u in de klas aan de slag met de verwerkingsles. In de verwerkingsles testen de leerlingen met een digitale quiz de opgedane kennis. Ook kunnen ze hun innovatieve idee verder uitwerken. Het Eneco EnergieLab en de aanvullende educatieve materialen voor in de klas zijn zowel geschikt voor de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs, als de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
  • Beoogde eindgebruiker: leraar
  • Voorbereiding docent: 15 min. - 1 uur
  • Lestijd (minuten): 2,5 uur
  • Auteursrechten : Geen
  • Kosten: Geen
  1. Lesmateriaal bij keuzedeel Duurzaamheid in het Beroep
  2. Trammenland
  3. Poster Nederland Zuivelland
  4. GrowWizzKid: innovatief lesconcept Voedselvaardigheid, Natuur en Techniek

Subcategorieën

Pagina 6 van 90

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Omhoog