• Home
  • Over deze site
  • Interessante sites
  • Zoek in GroenGelinkt
      • Back
      • Zoek leermaterialen
      • Zoek activiteiten
      • Zoek organisaties
      • Zoek locaties
      • Zoek achtergrondinformatie
  • Nieuwsarchief
  • Contact

Leermateriaal

Ontdekpad Water

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 102
  • onderzoek
  • ontdekpad
  • sloot
  • vijver
  • water
  • waterdieren
  • waterplanten
  • Organisatie: Natuurmuseum Brabant
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Water
  • Soort leermateriaal: gesloten opdracht, informatiebron, open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Een ontdekpad dat bij een eenvoudige vijver of sloot in de buurt van de school al is uit te voeren. Met weinig voorbereiding kunnen de leerlingen tien buitenopdrachten uitvoeren over waterplanten, waterdieren, ademen onder water en de helderheid en geur van water. Met behulp van de inhoud kan de docent een ontdekpad met tien opdrachten over water uitzetten.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Lestijd (minuten): Geen
  • Auteursrechten : Geen
  • Kosten: Geen

Waar komt mijn eten vandaan?

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 128
  • kaas
  • supermarkt
  • universiteit
  • voeding
  • voedselproductie
  • Wageningen
  • wetenschap
  • wetenschapsknooppunt
  • Organisatie: Wetenschapsknooppunt Wageningen University
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Voeding
  • Soort leermateriaal: evaluatie- en toetsmateriaal, handleiding, informatiebron, open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
In de lessenserie 'waar komt mijn eten vandaan?'' voor groep 1 en 2 gaan de kleuters op zoek naar het antwoord op de vraag: 'waar komt mijn eten vandaan?' Ze ervaren wat er allemaal op de boerderij te beleven valt, zien de vele keuzemogelijkheden en misleidingen in een supermarkt, ze maken zelf kaas en denken na over afval. Doel: De leerlingen hebben na deze lessenserie inzicht gekregen in de herkomst van voedsel, ervaring opgedaan met het gebruiken van zintuigen, kritisch nagedacht en met elkaar gepraat over de grondstoffen en fabricage van de kaas, ervaring opgedaan met het product kaas en ervaren dat je in winkels kunt kiezen uit een groot aanbod.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 1 uur - 4 uur
  • Lestijd (minuten): 12 uur
  • Toelichting lestijd: 4 dagdelen, circa 12 uur
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Stadtelanders: Melk en melken

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 97
  • docenteninformatie
  • kalveren
  • koe
  • leerlingopdracht
  • melkvee
  • melkveehouder
  • organiseren
  • overleggen
  • productiebedrijf
  • rundvee
  • Organisatie: Ontwikkelcentrum
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Biodiversiteit, Duurzaamheid, Landschap, Milieu
  • Soort leermateriaal: open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
In dit arrangement leer je hoe het er in een melkveehouderij aan toe gaat. Je organiseert en/of volgt een praktijkles, leert hoe je koeien moet melken en aan welke eisen de melk moet voldoen.
  • Beoogde eindgebruiker: auteur
  • Auteursrechten : Geen
  • Kosten: Geen

De weg van het water!

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 104
  • dijken
  • Nederlandse rivierengebied
  • rivieren
  • Wageningen
  • wageningen Universiteit
  • water
  • wetenschap
  • wetenschapsknooppunt
  • Organisatie: Wetenschapsknooppunt Wageningen University
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Landschap, Natuur, Water
  • Soort leermateriaal: evaluatie- en toetsmateriaal, handleiding, informatiebron, open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
In deze lessenserie gaan leerlingen onderzoeken hoe het verloop van een rivier is, welke belangrijke rivieren er allemaal in Nederland zijn, waarom er rivieren zijn en wat de invloed van rivieren op het landschap is. Verder onderzoeken de leerlingen zelf wat een zomerdijk en winterdijk is en waarom deze er zijn. Doel: Het zelf opstellen van een onderzoeksvraag en het onderzoekend leren staat in deze lessenserie centraal.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 1 uur - 4 uur
  • Lestijd (minuten): 12 uur
  • Toelichting lestijd: 4 dagdelen
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Vriend of Vijand

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 96
  • bestrijdingsmiddelen
  • bodemdiertjes
  • insecten
  • kriebelbeestjes
  • leskist
  • natuurlijke vijanden
  • wetenschap
  • wetenschapsknooppunt
  • Organisatie: Wetenschapsknooppunt Wageningen University
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs
  • Thema's: Biodiversiteit, Dieren, Milieu, Natuur, Planten
  • Soort leermateriaal: handleiding, informatiebron, open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Na dit project hebben de kinderen kennis over verschillende bodemdiertjes en insecten en hun natuurlijke vijanden. Ook hebben ze de vaardigheid om te onderzoeken welke dieren het zijn en wat hun kenmerkt. Doel: De leerlingen leren bodemdiertjes en insecten herkennen en begrijpen het principe natuurlijke vijand.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student
  • Voorbereiding docent: 1 uur - 4 uur
  • Lestijd (minuten): 40 minuten
  • Toelichting lestijd: Voor elke groep zijn er 7 lessen van 20-40 minuten
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen
  1. Landschapsinrichting
  2. Te veel, te vies en te weinig
  3. In je lijf, in huis en buiten
  4. De Dierenark

Subcategorieƫn

Pagina 5 van 90

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Omhoog