• Home
  • Over deze site
  • Interessante sites
  • Zoek in GroenGelinkt
      • Back
      • Zoek leermaterialen
      • Zoek activiteiten
      • Zoek organisaties
      • Zoek locaties
      • Zoek achtergrondinformatie
  • Nieuwsarchief
  • Contact

Activiteiten

Komt een vos bij de snackbar

Details
Categorie: Activiteiten
Hits: 119
  • biodiversiteit
  • biologie
  • dieren
  • museumles
  • natuur
  • natuurhistorisch
  • Rotterdam
  • stad
  • Organisatie: Natuurhistorisch Museum Rotterdam
  • Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs
  • Thema's: Afval, Biodiversiteit, Dieren, Planten
  • Soort activiteit: Excursie
  • Website: Website bezoeken
Stadsnatuur zoals kleine parkjes, braakliggend terrein en sloten zijn in iedere stad te vinden. In deze museumles worden verschillende typen natuur in de stad toegelicht. Na een inleiding gaan de leerlingen zelf in groepjes op onderzoek uit om antwoorden te vinden op vragen als: Welke soorten zijn er in de stad te vinden? Is stadsnatuur alleen maar leuk of zijn er ook nadelen? Hoe komen nieuwe soorten in de stad terecht, hoe passen ze zich aan aan een stadse omgeving en komt een vos echt wel eens bij de snackbar? Wat doet de Rotterdamse natuur met afval? Beleving en tastbare voorbeelden maken deze les aansprekend. Deze les sluit aan bij kerndoelen 4, 20, 29, 30, 31, 36 en 42 behorend bij het Besluit kerndoelen onderbouw VO, opgesteld door het ministerie van OC&W.
  • Werkvormen: formuleren en rapporteren, onderzoeken, zintuiglijke beleving
  • Kosten: Wel
  • Omschrijving kosten/auteursrechten: EU 4,- per leerling, begeleidende docenten gratis. U betaalt voor minimaal 10 leerlingen.

Horen met je ... zwemblaas?!

Details
Categorie: Activiteiten
Hits: 117
  • biodiversiteit
  • biologie
  • dieren
  • lichaam
  • museumles
  • natuur
  • natuurhistorisch
  • Rotterdam
  • zintuigen
  • Organisatie: Natuurhistorisch Museum Rotterdam
  • Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs
  • Thema's: Biodiversiteit, Dieren, Landschap, Natuur
  • Soort activiteit: Excursie
  • Website: Website bezoeken
Waarom verdwaalt een mol niet ondanks zijn slechte ogen? Hoe werkt het sonarsysteem van een vleermuis? Hoe horen dieren onder water en werken vliegenogen net zo als die van ons? Wel eens de tong van een konijn onder de loep genomen? In deze museumles ontdekken leerlingen de werking en het nut van zintuigen bij dieren én mensen. Met gerichte vragen komen ze in het museum dieren met verschillende zintuigen tegen. Kijkend door de microscoop blijkt dat zintuigen zelf ook machtig interessant zijn. Deze les sluit aan bij kerndoelen 4, 29, 30, 32 en 34 behorend bij het Besluit kerndoelen onderbouw VO, opgesteld door het ministerie van OC&W.
  • Werkvormen: formuleren en rapporteren, onderzoeken, zintuiglijke beleving
  • Kosten: Wel
  • Omschrijving kosten/auteursrechten: EU 4,50 per leerling, begeleidende docenten gratis. U betaalt voor minimaal 10 leerlingen.

Leven met leven

Details
Categorie: Activiteiten
Hits: 108
  • biodiversiteit
  • biologie
  • dieren
  • interactie
  • museumles
  • natuur
  • natuurhistorisch
  • Rotterdam
  • symbiose
  • Organisatie: Natuurhistorisch Museum Rotterdam
  • Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs
  • Thema's: Biodiversiteit, Dieren, Landschap, Natuur
  • Soort activiteit: Excursie
  • Website: Website bezoeken
Een mier knaagt aan een grasspriet. Hij sjouwt een afgebeten stuk mee naar zijn kolonie, om een suiker-makende schimmel te voeden. Ondertussen klimt een medebewoner, bezeten door een parasiet, bovenin een plant. Daar eet een vogel hem op. Die vogel is bezig zijn jongen tegen predators te beschermen. Een vos is hem te slim af en één jong wordt een smakelijk avondmaal. Jaren later wordt de vos door ziekte geveld. Bacteriën, schimmels en beestjes zorgen dat zijn karkas weer netjes opgeruimd wordt. Tijdens de museumles ‘Leven met Leven’ gaan leerlingen aan de slag met vele en uiteenlopende manieren waarop leven met ander leven samenleeft: van concurrerende edelherten tot na-apende slangen. Deze les sluit aan bij het kernprogramma ‘Interactie’ van de kernprogramma’s voor biologieonderwijs van bovenbouw havo en vwo, opgesteld door het ministerie van OC&W.
  • Werkvormen: formuleren en rapporteren, onderzoeken, zintuiglijke beleving
  • Kosten: Wel
  • Omschrijving kosten/auteursrechten: EU 4,- per leerling, begeleidende docenten gratis. U betaalt voor minimaal 10 leerlingen.

Sporen in het landschap

Details
Categorie: Activiteiten
Hits: 109
  • aardrijkskunde
  • biodiversiteit
  • biologie
  • fossielen
  • landschap
  • museumles
  • natuurhistorisch
  • Rotterdam
  • sporen
  • Organisatie: Natuurhistorisch Museum Rotterdam
  • Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs
  • Thema's: Biodiversiteit, Dieren, Landschap, Planten
  • Soort activiteit: Excursie
  • Website: Website bezoeken
In deze les staan landschap en biodiversiteit centraal. Biodiversiteit, in de zin van rijkdom aan planten en dieren, en veranderingen in het landschap worden naast elkaar gelegd aan de hand van onze eigen collectiestukken, schema’s en een aantrekkelijk vormgegeven opdrachtenblad. Zo gaan leerlingen aan de slag met een tijdlijn en fossielen van Nederlandse bodem, komen ze erachter hoe de kiezen van bepaalde mammoeten uitstekend pasten bij het leven op bijvoorbeeld een steppe, leggen ze verschillende vogelpoten naast elkaar, ervaren ze hoe aanpassingen aan veranderende leefomgevingen plaatsvinden op het niveau van soort of orde, komen ze rudimentaire botten van walvissen en dolfijnen tegen en onderzoeken ze hoe plantenresten bewaard blijven in de bodem, soms wel miljoenen jaren lang! Al met al een les met meerdere raakvlakken waarbij aandacht is voor biologie en aardrijkskunde. Deze les sluit aan bij kerndoelen 4, 24, 25, 27, 29, 30, 31, 38, en 40 behorend bij het 'Besluit kerndoelen onderbouw VO', opgesteld door het ministerie van OC&W.
  • Werkvormen: formuleren en rapporteren, onderzoeken, zintuiglijke beleving
  • Kosten: Wel
  • Omschrijving kosten/auteursrechten: EU 4,- per leerling, begeleidende docenten gratis. U betaalt voor minimaal 10 leerlingen.

Verboden Toegang? Niet voor jou!

Details
Categorie: Activiteiten
Hits: 107
  • bewaren
  • biologie
  • museum
  • natuur
  • natuurhistorisch
  • prepareren
  • rondleiding
  • Rotterdam
  • Organisatie: Natuurhistorisch Museum Rotterdam
  • Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs
  • Thema's: Biodiversiteit, Dieren, Klimaat, Natuur
  • Soort activiteit: Excursie
  • Website: Website bezoeken
De bek van een uitgestorven roofpotvis en Boris de tijger uit Diergaarde Blijdorp zijn misschien leuk om naar te kijken in het Natuurhistorisch Museum Rotterdam, maar er is meer! De deuren van het kelderdepot gaan voor de leerlingen open. Een plek waar bezoekers normaal gesproken niet mogen komen, omdat daar de conservator en zijn preparateur aan de wetenschappelijke collectie werken. Onder begeleiding van een educatief medewerker nemen ze een kijkje achter de schermen en ontdekken hoe een museum aan zijn dieren komt, hoe ze worden bewaard, geconserveerd en geordend. Zo wordt duidelijk dat olifant Ramon niet zomaar door de deur past en dat het prepareren van een vlinder net iets anders gaat dan het prepareren van een pinguïn. Deze les sluit aan bij kerndoelen 4, 29 en 30 behorend bij het Besluit kerndoelen onderbouw VO, opgesteld door het ministerie van OC&W.
  • Werkvormen: onderzoeken, zintuiglijke beleving
  • Kosten: Wel
  • Omschrijving kosten/auteursrechten: EU 5,- per leerling, begeleidende docenten gratis. U betaalt voor minimaal 10 leerlingen.
  1. Natuur is overal
  2. Rondleiding
  3. Vragenrondje
  4. Audiotour Evolutie en biodiversiteit

Subcategorieën

Pagina 50 van 87

  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
Omhoog