• Home
  • Over deze site
  • Interessante sites
  • Zoek in GroenGelinkt
      • Back
      • Zoek leermaterialen
      • Zoek activiteiten
      • Zoek organisaties
      • Zoek locaties
      • Zoek achtergrondinformatie
  • Nieuwsarchief
  • Contact

Leermateriaal

Keuringsdienst van Waren (project)

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 78
  • circulaire economie
  • consumptiegedrag
  • cradle to cradle
  • voedsel
  • Organisatie: Gemeente Den Haag, Archeologie & Natuur- en Milieueducatie, team Milieueducatie
  • Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs
  • Thema's: Burgerschap, Duurzaamheid
  • Soort leermateriaal: handleiding, open opdracht
  • Website: Website bezoeken
In de Keuringsdienst van Waren krijgen de leerlingen inzicht in de herkomst van producten en de manier waarop ze zijn gemaakt. Leerlingen bestuderen de productieketen en worden zich bewust van hun positie als consument. Voorbeeldvragen waar de leerlingen mee aan de slag gaan zijn; -Hoe kan het dat een spijkerbroek zo goedkoop is? -Waar zijn de bontkragen van jassen van gemaakt? -Waarvan is een Iphone gemaakt?
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student, leraar
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Onderzoek - waterorganismen (veldwerk)

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 75
  • determineren
  • onderzoekmateriaal
  • veldwerk
  • waterdieren
  • werkkaarten
  • zoekkaart
  • Organisatie: Gemeente Den Haag, Archeologie & Natuur- en Milieueducatie, team Milieueducatie
  • Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs
  • Thema's: Biodiversiteit, Dieren, Water
  • Soort leermateriaal: handleiding, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
In een handzame kunststof koffer zijn veldwerkmaterialen samengebracht voor onderzoek aan waterdieren en plankton. Hierbij moet gedacht worden aan technieken als waterdieren vangen, plankton verzamelen, waterdieren bekijken met behulp van een loep of binoculair, planktonpreparaten maken en bekijken onder de microscoop, determineren van vondsten en het tellen en schatten van aantallen. Er zitten geen binoculairs en microscopen in de koffer, maar die kunnen wel apart geleend worden. In de koffer zitten ook zoekkaarten en werkkaarten. Op de werkkaart staat voor iedere proef; wat je moet gaan doen, wat dat over de waterdieren zegt, wat je nodig hebt en hoe een proef moet worden uitgevoerd.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student, leraar
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

Aquamarijn Blauw (project)

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 76
  • meten
  • onderzoek
  • veldwerk
  • waterleven
  • wateronderzoek
  • Organisatie: Gemeente Den Haag, Archeologie & Natuur- en Milieueducatie, team Milieueducatie
  • Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs
  • Thema's: Dieren, Natuur, Planten, Water
  • Soort leermateriaal: handleiding, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Leerlingen brengen de kwaliteit van het Haagse oppervlaktewater in kaart door middel van metingen en eigen onderzoek. Zij bestuderen de flora en de fauna en bepalen abiotische factoren zoals het zuurstof- en fosfaatgehalte. De meetresultaten worden gekoppeld aan het Haags waterplan. De meetresultaten worden jaarlijks aan de Haagse burgers gepresenteerd met de rondreizende tentoonstelling Den Haag Schittert. Het project bestaat uit veldwerk in de omgeving, onderzoek en het presenteren van de resultaten aan onder andere de beleidsmakers in de vorm van posters, foto's en filmpjes. De beste presentaties krijgen een prijs.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student, leraar
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen

IVN Jongeren Adviesbureau

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 81
  • energie
  • IVN Jongeren Adviesbureau
  • landschap
  • natuur
  • ruimtelijke ordening
  • Organisatie: IVN Gelderland
  • Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs, MBO
  • Thema's: Duurzaamheid, Klimaat, Landschap, Milieu, Natuur
  • Soort leermateriaal: handleiding, informatiebron, open opdracht, verkennings- en onderzoeksmateriaal
  • Website: Website bezoeken
Met het IVN Jongeren Adviesbureau adviseren leerlingen van het voortgezet onderwijs en het MBO organisaties en bedrijven over actuele duurzaamheidsvraagstukken. De leerlingen gaan dus aan de slag met een échte opdracht van een échte opdrachtgever! Leerlingen werken aan de hand van actieve werkvormen aan hun opdracht. Tijdens het traject gaan de leerlingen bijvoorbeeld met de opdrachtgever in gesprek, doen ze onderzoek of maken ze een ontwerp rond een actuele maatschappelijke kwestie, zoals duurzame energie, circulaire economie, gebiedspromotie of zwerfafval. Voor de school biedt het IVN Jongeren Adviesbureau meteen een waardevolle invulling voor jongerenparticipatie, loopbaanoriëntatie en 21-eeuwse vaardigheden.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student, leraar
  • Voorbereiding docent: 1 uur - 4 uur
  • Lestijd (minuten): 6,5 uur
  • Auteursrechten : Geen
  • Kosten: Geen

Leven met water (project)

Details
Categorie: Leermateriaal
Hits: 77
  • discussie
  • kiezen
  • meningsvorming
  • waardeontwikkeling
  • Organisatie: Gemeente Den Haag, Archeologie & Natuur- en Milieueducatie, team Milieueducatie
  • Hoofddoelgroep: Voortgezet onderwijs
  • Thema's: Water
  • Soort leermateriaal: gesloten opdracht, handleiding, open opdracht
  • Website: Website bezoeken
Keuzekisten zijn nadrukkelijk geen ontdekkisten. Een keuzekist prikkelt leerlingen om verder te kijken dan ze tot nu toe doen. Ze leren meer dan feiten; ze leren keuzes maken. Wat vind ik? Wat vinden anderen? Wat zijn mijn waarden? En waar zijn die eigenlijk op gebaseerd? Leerlingen leren gaandeweg hun eigen waarden ontdekken en beargumenteren. Ze voeren discussie met elkaar, vormen een mening en komen tot een gezamenlijke eindpresentatie. Waar veel andere onderwijsvormen voornamelijk productgericht zijn is hier het proces het belangrijkst. De keuzekist ‘Leven met Water’ wil leerlingen laten nadenken over het waterbeleid voor de 21ste eeuw. Dit is niet direct een kwestie uit de leef- en belevingswereld van leerlingen VMBO. Om hen te interesseren voor de kwestie, laten we de leerlingen nadenken over de betekenis van water in hun leven. Dit doen ze aan de hand van projectvragen. Zo raken ze betrokken bij het onderwerp. De lesmaterialen in de kist leiden de leerlingen vervolgens via zelfwerkzaamheid, gebruik van de computer, klassengesprek en spel naar een stralend eindpunt. Voor het voortgezet onderwijs zijn drie keuzekisten over het thema water ontwikkeld voor: VMBO (onderbouw), Havo(bovenbouw) en VWO (bovenbouw). Bij deze keuzekist is ook een website http://www.milieueducatiedenhaag.nl/site/Leven+met+Water. Met deze website kunnen de leerlingen de opdrachten uitvoeren.
  • Beoogde eindgebruiker: leerling/student, leraar
  • Lestijd (minuten): Geen
  • Auteursrechten : Wel
  • Kosten: Geen
  1. Onderzoek - landschap (veldwerk)
  2. Onderzoek - bodem abiotisch (veldwerk)
  3. Onderzoek - zee en strand (veldwerk)
  4. Watermuseum

Subcategorieën

Pagina 57 van 90

  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
Omhoog