• Organisatie: Humanity House
  • Hoofddoelgroep: Basisonderwijs, Voortgezet onderwijs, MBO
  • Thema's: Burgerschap, Klimaat, Natuur, Voeding, Water
  • Soort activiteit: Excursie
  • Website: Website bezoeken
Zijn leerlingen en studenten in staat de keuzes te maken van een noodhulpverlener? Via het nieuws en andere kanalen zien ze hoe hulporganisaties slachtoffers in ramp- en conflictgebieden van medische zorg, eten en drinken voorzien. Maar hoe zouden zij zelf inschatten welke hulp nodig is in het gewapende conflict in Syrië, of na de uitbraak van ebola, de tyfoon in de Filipijnen of de aardbeving in Haïti? Ieder team start met een basisvoorraad hulpgoederen in de vorm van gekleurde blokken. Als team moeten ze per ramp inschatten welke hulpgoederen het meest dringend nodig zijn. Tijdens de uitleg wordt duidelijk hoe dit ‘in het echt’ gaat. Ook stelt de docent na elke speelronde een verdiepende vraag over de rampen. Bij elk goed antwoord verdienen de leerlingen en studenten een munt, waarmee ze hun voorraad hulpgoederen weer kunnen aanvullen. Dit is hard nodig, want ze spelen maar liefst 4 rondes. Het team dat de slimste keuzes maakt, wint het spel! Meer informatie? Klik op onderstaande 'meer informatie' link en ga vervolgens naar de pagina basis- of voortgezet onderwijs of mbo.
  • Werkvormen: creativiteit, discussiëren, materialen en middelen inzetten, onderzoeken, spel, zintuiglijke beleving
  • Kosten: Wel
  • Omschrijving kosten/auteursrechten: EU 125 voor een groep van 30 leerlingen